متهم اصلی بازگشت التهاب به بازار خودرو معرفی شد

محمدعلی حاجی‌زاده سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت برداشتن شرط سپرده بلوکه‌شده در طرح پیش‌فروش ایران خودرو را عامل اصلی افزایش متقاضیان و شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار می‌داند.

به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به نقل از دنیای اقتصاد، سرپرست دفتر صنایع خودرو روز چهارشنبه در گفت‌وگو با وب‌سایت وزارت صمت، برداشتن شرط سپرده بلوکه شده در پیش‌فروش خودرو را دلیل افزایش متقاضیان و ایجاد تقاضای کاذب در بازار خودرو اعلام کرده بود. بدین ترتیب وی برخلاف انتظار، التهاب اخیر بازار خودرو را نه به کاهش عرضه و افت تولید نسبت داد و نه به انسداد مسیر واردات، بلکه تنها به شیوه ثبت‌نام یکی از خودروسازان و حذف شرط حساب وکالتی مرتبط دانسته است. در حالی‌که بسیاری از کارشناسان ریشه التهاب را در تداوم سیاست‌های مداخله‌گرایانه و نبود سازوکار شفاف برای کنترل تقاضای غیرمصرفی جست‌وجو می‌کنند، سیاستگذار همچنان از نقد سیاست‌های کلان خود در این حوزه پرهیز دارد.

بعد از فعال شدن مکانیسم ماشه و روند صعودی نرخ ارز، قیمت خودرو در بازار نیز اوج گرفت که این موضوع با ثبت‌نام مهرماه شرکت ایران خودرو همزمانی پیدا کرد. حالا محمدعلی حاجی‌زاده سرپرست دفتر صنایع خودرو وزارت صمت برداشتن شرط سپرده بلوکه‌شده در طرح پیش‌فروش ایران خودرو را عامل اصلی افزایش متقاضیان و شکل‌گیری تقاضای کاذب در بازار می‌داند. این در حالی است که بررسی روند بازار از ابتدای سال جاری نشان می‌دهد افت تقاضا در مقاطع گذشته، نه به‌دلیل وجود حساب وکالتی، بلکه تحت تاثیر رشد قیمت کارخانه‌ای، کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در خودرو و محدود شدن فاصله قیمتی با بازار آزاد بوده است. به بیان دیگر، حذف سپرده بلوکه‌شده نمی‌تواند به‌تنهایی عامل جهش تقاضا باشد، به‌ویژه در شرایطی که فضای عمومی بازار خودرو با رکود معاملاتی و ضعف توان خرید خانوارها مواجه است.

تحلیل شرایط نشان می‌دهد عامل اصلی شکل‌گیری مجدد تقاضای سوداگرانه، افزایش انتظارات تورمی و تردید نسبت به ثبات سیاست‌های دولت در حوزه خودرو است. در ماه‌های اخیر، کندی روند واردات و نامشخص بودن سرنوشت قیمت‌گذاری باعث شده بازار در حالت تعلیق قرار گیرد. در چنین وضعی، هر سیگنال جدیدی از سوی خودروسازان یا نهادهای سیاستگذار می‌تواند موجی از رفتار هیجانی در میان متقاضیان ایجاد کند.

دیدگاه شما چیست؟